Pages

måndag 18 februari 2013

Ärvda örngott

Fick ett paket med posten i förra veckan. Det kom hela vägen från Norrland. D:s mamma håller på att rensa ut lite saker eftersom hon ska flytta till mindre. I paketet fanns en uppsättning lakan med virkade spetsar och tillhörande örngott. Jag tror jag ska sy påslakan av lakanen eftersom vi sedan vi skaffade en större säng och därmed använder två täcken inte har några som egentligen är likadana. Dessutom finns det en hel del lakan som inte passar vår säng som bara väntar på att få komma till användning.

Här är de fina kuddfodralen som hörde till lakanen:

Fina knytband.

Svärmors gammelfasters initialer pryder kuddfodralen.

Virkade spetsar i alla hörn samt runt om.

Dessa fina hantverk pryder nu vår säng.

Det var ju en helt annan kvalité på saker och ting förr. Dessa är från 1920-talet. De har hållt sig så länge och är fortfarande väldigt fina. Tänk om det ändå vore så med det som säljs nu.

Jag ska suga lite på vad jag ska göra med lakanen. Det kan bli fina gardiner av dem också, jag kan inte bestämma mig... Är dock väldigt sysugen. Men innan det får bli något sådant roligt är det plugga lite som gäller.

4 kommentarer:

Sallys hus sa...

Hej hej!
Men å vilken skatt!
det kommer bli ljuvliga påslakan av dem.
Jag har också en trave som nån gång ska förvandlas...;)
Kram Katarina

Vita Falkens Lantliv sa...

Vilken skatt!!!! Så fina! Blir nog hur bra som helst vad du än gör :)

Kram Susanne

Anna sa...

Det finns INGA lakan som är skönare att sova på än de vackra härliga gamla! Jag har fått många omgångar från svärmor och även köpt på loppis. Sambon var skeptisk till de från loppis, men insåg sedan att när man sover på hotell sover man ju också i andras lakan:)
Ang. stolsdynorna - om du ska klä dem i vitt tyg, ta ett som är tjockt, alternativt fodra. Annars lyser synan igenom. Talar av egen erfarenhet...

Det med lingonen har jag hört men aldrig provat! Bra tips!
Kram Anna

Anna sa...

synan...DYNAN menar jag ju!:)
Anna igen